Saturday

To generous souls, every task is noble :)

Assalamualaikum saya ucapkan kepada para pembaca diruangan saya ini. Semoga anda sekalian berada dalam keadaan sihat sentiasa. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda semua yang sudi untuk membuka blog saya ini. 

Blog ini disediakan untuk para pelajar Tahun 5 khasnya bagi membantu mereka untuk lebih memahami tentang subjek berkaitan, Kajian Tempatan. Juga sekaligus dapat membantu guru dalam menyediakan perancangan dan mendapatkan informasi berkaitan untuk dijadikan bahan pengajaran. Segala perkongsian ilmu yang lain juga digalakkan di blog ini. 

Unit-unit yang terpapar diatas adalah berdasarkan sukatan pelajaran Kajian Tempatan untuk tahun 5.

Unit 1 menceritakan tentang Negara Kita Malaysia termasuklah lokasi Malaysia di Asia Tengggara juga di peta dunia. Unit 2 pula berkait rapat dengan bab sebelumnya iaitu tentang Geografi Fizikal Malaysia.

Kesultanan Melayu Melaka diceritakan pada Unit 3. Bermula apabila penerokaan Melaka oleh Parameswara hinggalah Zaman Kemerosotan Melayu Melaka.

Pada Unit 4, fokus diberikan kepada Negeri Sabah dan Sarawak iaitu tentang asal-usul Sabah dan Sarawak, pentadbiran awal serta kaum-kaum yang terdapat di sana dan sebagianya.

Penjajahan di negara kita yang dimulakan oleh Portugis dan kemudiannya oleh kuasa asing lain dimuatkan dalam Unit 5. Diceritakan juga dalam unit ini tujuan kedatangan mereka ke Tanah Melayu.

Sesuai dengan perkaitan dengan Unit 5, pada Unit 6 iaitu sukatan pelajaran yang terakhir diceritakan tentang penegasan ataupun penentangan yang dilakukan oleh wira-wira tempatan dalam menentang dasar dan kekejalan yang dilakukan oleh kuasa asing tersebut.

Semoga blog ini dapat memberi manfaat kepada semua yang membacanya. 
Sekian.



PENAFIAN
BLOG INI ADALAH SATU USAHA BAGI MEMPERKAYAKAN SUMBER PEMBELAJARAN KAJIAN TEMPATAN. SEBARANG PERSAMAAN DAN PELANGGARAN HAK CIPTA AMATLAH DIKESALI.

2 comments:

  1. Tq for your information.Your blog very nice.Thanks a lot:k

    ReplyDelete
  2. nice blog...cikgu, boleh saya link kn blog cikgu ke dalam vle frog saya dan share kan kpd murid saya?

    ReplyDelete